מה ההבדל בין מיצוב, מיתוג ובידול ולמה זה בכלל מעניין מדבירים?
זה אולי קצת מעצבן ולא ממש נעים, אבל המציאות היא שברגע שפתחת עסק, לא משנה כמה מקצועי אתה, כמה איכותי, איזה שירות אתה נותן ואיזה תוצאות מעולות אתה מביא – מה שבאמת משנה זו התדמית שלך והמסר שעובר החוצה ללקוח.
כולנו מכירים את המדבירים הפחות מקצועיים. אלה שפחות מבינים, פחות מקפידים ופחות דואגים להתעדכן. אבל לעיתים קרובות, דווקא הם הצליחו ליצור מצג של מקצוענות והיומן שלהם מלא ועמוס. לעומתם, מדבירים טובים ומקצועיים שלא עסקו בתדמית וסמכו על המקצועיות שלהם שתביא להם לקוחות, גילו שהיא לא מספיקה כדי להרוויח כמו שצריך.
כיצד יוצרים את התדמית המתאימה והנכונה? כיצד מצילחים לגרום ללקוח לראות את המדביר כפי שהוא רוצה?
זה הזמן להכיר כמה מילים מעולם השיווק – מיצוב, מיתוג ובידול. כל אחת מהן מחזיקה לבדה עולם ידע שלם ונרחב, אבל במאמר זה נכיר את המושגים, נבין מה ההבדל ביניהם וכיצד נעזרים במושגים הללו כדי לבצע פעולות בעסק שיסייעו לשווק טוב יותר ולמשוך לקוחות נוספים.
מיצוב
מיצוב הוא הדרך בה הלקוח שלך – צרכן המוצר או השירות רואה את העסק שלך. האם הוא חדשני או מסורתי, האם הוא מיועד לעשירון העליון או דווקא במחירים מאד תחרותיים, האם הוא ידידותי לסביבה ו"ירוק", או מזיק לסביבה, וכן הלאה. מיצוב העסק הוא הבסיס לכל הפעילות השיווקת, שכן כשאנו מחליטים היכן נרצה שהעסק שלנו יוצב בתודעתו של הלקוח, אנחנו יודעים איזה מסרים אנחנו צריכים להעביר כדי להגיע לשם.
מיתוג
מיתוג הן הפעולות הנדרשות על מנת להפוך את העסק שלך למותג.
מותג הוא בעצם עסק שיש לו זהות. לא עוד מדביר חסר ייחוד, אלא המדביר ההוא שהפך לשם דבר, שיודעים מי הוא ושזוכרים אותו. המיתוג כולל יצירת מסרים שיווקיים ובניית עולם תוכן לעסק. עסקים רבים טועים לחשוב שמיתוג קשור רק בגרפיקה של העסק, אבל הם טועים. גרפיקה היא רק הביטוי החיצוני – הלוגו, הצבעוניות, בגדי העבודה, אפילו האוטו הממותג. למעשה המיתוג הוא שלל הפעולות שגורמות לעסק שלך להיות בלתי נשכח. זו יכולה להיות אפילו הברכה שבה אתה עונה לטלפון…
בידול
לצד שני המושגים קודמים, העסק שלך צריך גם בידול והוא למעשה יכול להיות ההבדל בין הצלחה עסקית לכישלון. הבידול הוא אותו ערך מוסף שהופך את העסק שלך לעסק נטול מתחרים ונבדל בכל מדביר אחר. בידול יכול להיות בקהל היעד (לדוגמה, התמחות במושבים באיזור השרון, בהדברה למשפחות עם ילדים קטנים, או בוילות עם בריכות לעשירון העליון), בשירות אותו אתה מעניק (לדוגמה: המדביר שמעניק אחריות ל-5 שנים), בחומרים בהם אתה משתמש, בהתמחות ספציפית (יתושים, תיקנים וכד') ועוד ועוד. מחקרים הציגו כי הלקוח מוכן לשלם יותר עבור ערך מוסף שנובע מבידול, אם הוא תופס את השירות שקיבל כטוב או איכותי יותר.
איך תעשה את זה בפועל אצלך בעסק?
ראשית, לוקחים אחריות על שיווק העסק. העובדה שמדבירים רבים לא באמת משקיעים בחשיבה שיווקית מעבר לחלוקת פליירים ומגנטים, נותנת לאלה שכן עושים זאת יתרון עצום.
לכן צריך לחשוב באמת מה היתרונות של העסק, איפה הוא חזק, מי הקהל שאליו רוצים לפנות ואיך אפשר לעשות זאת בצורה הטובה ביותר.
חשוב לזכור שבידול מטרתו לצמצם את קהל היעד ולמרות שלכאורה מוותרים על חלק מהלקוחות הפוטנציאלים, הוא מאפשר בסופו של דבר לפעול בתחרות נמוכה יותר ולכן התוצאות העסקיות טובות יותר.
לא מספיק היום להיות מדביר מוסמך, מוצלח ומקצועי. צריך להתייחס לעסק ההדברה שלך כאל ארגון לכל דבר, למצב אותו נכון, למתג אותו ולבדל אותו מיתר המדבירים
בהצלחה!