הדברה חכמה מרחוק: IPM SQUARE
טל ויינברג, קוטיקולה
לקראת ההשקה של IPM SQUARE – תחנת הדברה שיודעת לשדר אינפורמציה מרחוק באמצעות Wi-Fi, נסעתי למושב חדיד לראיין את רונן עמיחי – המנכ"ל והבעלים של חב' איתן עמיחי הדברה IPM בע"מ, אלעד פרנק הסמנכ"ל המקצועי בחברה, ודן אילן, מנהל השיווק – על הפתרון החדשני
מגמה עולמית של הפחתת רעלים בהדברה
במקומות שונים בעולם ובאירופה בפרט, הרגולציה אוסרת מזה כמה שנים על שימוש ברעלים לניטור של מכרסמים. בשנה-שנתיים האחרונות, גם ארצות הברית החלה להגביל את השימוש ברעלים לניטור ל- 30 יום בלבד. כדי לבצע הדברה מתמשכת, יש להוכיח נגיעות ולספק הסברים.
בנוסף, השיטה המקובלת של הצבת עשרות ולעיתים מאות של תחנות במפעלים דורשת כוח אדם רב ויקר, כך שהעלות העיקרית של חברות ההדברה היא עלות העבודה. מעבר לכך, בגלל אופי העבודה השוחק, הרבה פעמים היא מתבצעת בצורה לא יעילה מספיק. אם מוסיפים לכך את הנתון המדהים ששיעור זיהוי פעילות מכרסמים בתחנות האכלה הוא נמוך מ-2%, אפשר להבין את גודל הבזבוז.
הדברה חכמה מרחוק: IPM SQUARE
IPM SQUARE היא מלכודת קפיץ למכרסמים שמשדרת נתונים בזמן אמת לגבי המיקום שלה, התקינות והסטטוס שלה – "דרוך" או "לכידה", כך שהמפעיל יכול לראות את המלכודות שלו מרחוק בזמן אמת באמצעות אפליקציה.
המערכת מדווחת אוטומטית פעמיים ביום על התקינות שלה. ברגע הלכידה, מקבל המפעיל התראה שמאפשרת לו לדעת את מיקום המלכודת והסטטוס שלה, ובהתאם לכך – להגיע למקום ולטפל.
תוצאה חשובה נוספת היא קיצור משמעותי של זמן התגובה של המדביר ומניעת מצב של פגר המצוי אצל הלקוח מספר ימים, מרקיב, מסריח, ומהווה מצע למזיקים נוספים ולהפצה של מחלות.
השיטה החדשה מאפשרת לחברות הדברה להתנהל בצורה חכמה, יעילה וחסכונית. היא חוסכת את כל הצורך לבקר במקום אחת לחודש, שבוע או אפילו כל יום, הודות למעקב מרחוק המתבצע באמצעות מערכת השליטה. הצורך בביקורים תכופים אלו מצטמצם לביקורות משמעותית מעטות יותר – של כפעמיים בשנה – לבדיקת תקינות והחלפת הפיתיון (וגם בנושא זה החברה פועלת בימים אלו על פיתיונות ארוכי טווח)
בנוסף, הפתרון מצמצם משמעותית את השימוש ברעלים, מעלה את בטיחות העובדים, מאפשר סילוק פגרים מהיר, מאפשר למפעיל לשתף את הלקוח בנתונים וכך משפר משמעותית את רמת השקיפות והשירות ללקוח.
שימוש ב WI FI לייעול מערכת ההדברה
מעבר לפשטות ולקלות השימוש בפתרון, יתרון בולט נוסף הוא חוסר התלות שלו בתשתית שידור יקרה ובמקור אנרגיה חיצוני, שתי נקודות בהם נפלו פתרונות קודמים שפותחו. חברת Rentokil פיתחה מערכות משדרות מרחוק כבר לפני 20 שנה ובדנמרק הציגו מערכות שכאלה בשנת 2007. הבעיה במערכות אלו היתה אספקת האנרגיה (נדרש חיבור לחשמל) וטכנולוגיית השידור המורכבת שדורשת ידע שאיננו זמין לרוב חברות ההדברה.
IPM SQUARE מתחבר לרשת האלחוטית (Wi-Fi) המקומית של הלקוח ומוזן על ידי סוללה קטנה בעלת אורך חיים של שנתיים. לכן הפתרון מתאים לכל סוגי הלקוחות, מהקטן עד לגדול ביותר. נכון להיום, חברת IPM מספקת לכל העובדים שלה ערכות עם תחנות משדרות.
איך זה עובד?
IPM SQUARE עושה שימוש במלכודת קפיץ סטנדרטית שמכילה חיישן מגנטי וסוללה. את החיישן אפשר להעביר בין מלכודת אחת לשנייה, מה שמונע תלות במצב של המלכודת: במקרה שהמלכודת מתבלה או נשברת, פשוט מעבירים את השבב למלכודת קפיץ חדשה. הסוללה קומפקטית ובעלת אורך חיים של שנתיים.
המלכודות מתממשקות עם אפליקציית ניהול המקבלת דיווחים בזמן אמת. כלי הניהול מציג באונליין את כל התחנות על גבי ה Dashboard של המערכת, מרמת הלקוח הבודד ועד לרמת החברה, כולל מיקום התחנות על גבי מפה, חיבור התחנות למערכת, קבלת דיווחי פעילות והתראות.
גאווה ישראלית ותרומה לחברה
כל מערכות המוצר, כולל המערכת האלחוטית, הפלסטיקה והחיישנים – כולן פרי פיתוח מקומי ישראלי. המלכודת היא סטנדרטית מסוג Big Snap E, הייצור נעשה בכמה מדינות ובסין בפרט, וההרכבה מתבצעת בארץ ע"י ארגון ללא כוונות רווח המעסיק אנשים עם מוגבלויות.
צמצום עלויות שירותי ההדברה
יישום הפתרון בחברה מוזיל משמעותית את עלויות ההדברה ללקוח והוצאות החברה, בזכות חיסכון של זמן, משאבים של כוח אדם, הוצאות רכב, דלק, וצמצום ניכר של שחיקת העובדים.
מיהם הלקוחות?
הפתרון הושק לראשונה בארה"ב באוקטובר 2017 ולאחר מכן ברוסיה בחודש נובמבר 2017. מחזור המכירות בשנת 2017 עמד על מיליון שקלים, ובינואר 2018 הפתרון הושק באירופה. "בימים אלו אנחנו עובדים על הזמנות שקיבלנו מאסיה, ארה"ב, אירופה ועד לבנון ואבו דאבי", אומר דן אילן, מנהל השיווק של המוצר. "גם בישראל הפתרון מוטמע בהדרגה אצל הלקוחות הקיימים שלנו, כולל לקוח ישראלי שהעביר את כל הפעילות שלו לדיגיטלית אחרי שהבין את היתרון האדיר בשליטה ובידיעה בכל רגע נתון מה נעשה בשטח. היעד שלנו הוא להגיע למצב בו מכרזים יכילו דרישת סף למערכות משדרות".
פיתוחים חדשניים נוספים באופק?
אלעד פרנק, סמנכ"ל מקצועי בחברה: "הפיתוח הטכנולוגי הנוכחי הוא רק יריית הפתיחה. יש לנו התאמות של המוצר למלכודות בעלי חיים מסוגים שונים, מעבר למכרסמים. כך, לדוגמא, לאחרונה הזמינו מאתנו תחנות משדרות ללכידה הומנית של אופוסומים. בנוסף, בעתיד הקרוב נשיק חרקנים עם מצלמות לניטור וזיהוי מזיקים מרחוק".
רונן עמיחי, מנכ"ל החברה: "בסופו של יום, היתרון והבידול של חברת IPM הוא בחדשנות הטכנולוגית שלנו. אנחנו חברת הדברה שמפתחת את הפתרונות שמצעידים את השוק קדימה. אנחנו לא יודעים אחרת מאשר להיות הראשונים והמובילים בתחום שלנו. לכן אנו משקיעים משאבים רבים בטכנולוגיה ורובוטיקה".
יש מתחרים?
רונן: "בהחלט, גם ישראלים, אנחנו שמחים לומר. ישנו מוצר מתחרה ישראלי לניטור מכרסמים בלבד, שעובד ישירות עם מודם, מצריך סים ולא כולל כלי ניהולי, אבל השחקניות הראשיות הן חברות ענק אמריקאיות ובינלאומיות כמו באייר , אנטיסימקס ורנטוקיל. גם המדינות הסקנדינביות מתקדמות בנושא ובדנמרק בלבד יש כיום 3-4 יצרניות של תחנות משדרות. המובילה בעולם כרגע היא כנראה רנטוקיל, עם 20 אלף נקודות. ל IPM יהיו עד לסוף השנה מעל 10 אלף, כך שכרגע לא ברור מי ינצח במשחק על השוק".
השקה לחברות ההדברה בישראל
בקרוב תשיק החברה את התחנות המשדרות לחברות ההדברה הישראליות. לדבריהם, יש להם אינטרס ברור להגדיל את מספר הלקוחות בארץ, כדי להפוך פתרונות חכמים מסוג זה ללגיטימיים ומוכרים וכך לשפר את תחום ההדברה בארץ על ידי הטמעת יותר פתרונות חכמים בהמשך. לכן פיתחה החברה במיוחד אפליקציה פשוטה בעברית המותאמת למדביר העצמאי.
מערכת הניהול שתימכר למדבירים היא Stand alone, תנוהל ע"י חברה חיצונית ול IPM לא תהיה גישה למידע הרגיש בה. המכירה למדבירים תתבצע באמצעות חברת הבת של IPM – ירוקולוגי. התמחור יבוסס על מכירה של המוצר + שירות חודשי. מחירים יפורסמו בימים הקרובים.
תגובות המדבירים לפתרון
אלעד: ישנן כמה נקודות שמרתיעות חלק מהמדבירים איתם אנחנו באים במגע. הראשונה היא שקיפות מול הלקוחות, השנייה היא שינוי שיטת העבודה המחייבת הגעה ללקוח, והשלישית היא בעיית תמחור שונה, לאו דווקא יקרה יותר.
מנגד, ניכר שהדור הצעיר של המדבירים מאוד מתחבר לשיטה הטכנולוגית החדשנית.
איך המוצר משווק?
דן: החברה מפיקה כתבות תוכן ייחודיות וסרטונים. בנוסף, השקענו הרבה מאוד באתר האינטרנט ואנחנו שמחים לדווח שהצלחנו להפוך את המוצר למותג עולמי ב-5 חודשים בלבד על ידי מיפוי שוק המדבירים העולמי. ההצלחה מדברת בשם עצמה, מדבירים ברחבי העולם שמשתמשים במוצר, מציגים אותו ומתגאים בו. בארה"ב יש כבר מיתוג של חברות הדברה למוצר.
לסיכום
הריאיון ב IPM בחדיד היה מרתק. הניגודיות הקיצונית, שבין משרדי החברה הצנועים במושב לבין המוצר עצמו שהוא פאר הטכנולוגיה, היא זו שהרשימה אותי ביותר. משם כנראה גם מגיע סוד ההצלחה של חברת ההדברה הישראלית בעלת המוניטין הבינלאומי. פיתוח מוצר לייעול העבודה בתוך הארגון מצריך כשרון ותעוזה, פיתוח מותג טכנולוגי לשוק העולמי ע"י חברת הדברה ישראלית מצריך DNA מיוחד, כזה אשר ככל הנראה מצוי בעובדי חברת איתן עמיחי.
פיתוח מעולה, אכן "פאר הטכנולוגיה" ! בהצלה בהמשך !
כל הכבוד… נראה מעניין מאוד. מחכה להשקה של המוצר בארץ.