המדריך לנותני השירות - בטיחות בעבודה
נתן פלהיים, המוכר לכולנו כ-דוקטור ג'וק, חבר וועד ארגון המדבירים, נותן לנו טיפים חשובים ביותר, מ-א' ועד ת', איך לשמור על עצמנו – נותני השירות – בעבודה, ואיך לשמור כך גם על הבטיחות והבריאות של הלקוחות שמבקשים את עזרתנו.
קבלו את המדריך לשמירה על בטיחות מרבית בעבודה:
בשיחת הטלפון עם הלקוח
כבר בשיחה הראשונית מתחיל ניהול הסיכונים שלכם. בדקו בשיחה עם הלקוח, האם ניתן לפתור את הבעיה בלי להגיע לשטח. במקרים מסוימים, ייעוץ טלפוני עשוי לטפל בבעיה ולהביא לפתרון שלה, ללא צורך בביקור שלכם אצל הלקוח.
בדרך ללקוח
כדי להגיע ללקוחות רבים ושונים, אתם נמצאים זמן רב על הכביש. חברות רבות מציידות את עובדיהן בקטנועים, מה שמעלה עוד יותר את הסיכון בדרכים, בהשוואה להתניידות ברכב.
בין אם אתם מתניידים בקטנוע או ברכב, חשוב לזכור שאנחנו חיים במדינה רוויית תאונות דרכים ולא מעט גורמי סיכון על הכביש. לכן, גם אם אתם רוצים להיענות לכמה שיותר לקוחות כדי להגדיל את ההכנסה שלכם, או בגלל שהמעביד שלכם לוחץ עליכם לעשות זאת, עדיין – החיים שלכם הרבה יותר חשובים. כדי לשמור עליהם, הקפידו לנהוג או לרכוב רגועים ומרוכזים, גם אם אתם ממהרים או לחוצים, ובעונת החורף – שקלו היטב לפני שאתם עולים על הקטנוע כאשר הכביש רטוב.
בבדיקת שטח אצל הלקוח
כאשר אתם מגיעים ללקוח ומתחילים לבדוק את השטח, אתם מסתובבים במקום חדש ולא מוכר. מטבע הדברים, אתם חשופים לגורמי סיכון שונים, בין אם מדובר בבורות ביוב פתוחים, נחשים ועקרבים שיכולים להסתתר בשיחים או מתחת לאבנים, טיפוס על גגות או עליות גג וכו'. חלק מגורמי הסיכון נובעים משילוב של העובדה שאנחנו לא מכירים את השטח עם הסחת דעת, כמו לדוגמא, כשאנחנו סורקים את השטח מתחתינו ולא שמים לב לענפים או לכבלים הנמצאים מעלינו, בגובה נמוך.
לכן חשוב מאוד לסרוק את השטח באור יום, כאשר הראות טובה מספיק כדי לזהות מכשולים וגורמי סיכון בשטח, ולבצע את הסריקה נקיים מהסחות דעת כמו טלפונים, שיחות, או כל דבר אחר, כדי למנוע פציעות מיותרות ועל אחת כמה וכמה – סיכונים קטלניים.
בנוסף, קחו אתכם תמיד קסדת בטיחות ברכב או בקטנוע, והשתמשו בה כמה שיותר כאשר אתם בשטח, בין אם כשאתם עולים לגובה, יורדים למרתפים או לפתחים אחרים, ולא רק. חבשו אותה כמה שיותר, לכל מקרה שלא יקרה.
טיפים שישמרו על הבטיחות שלכם
מדבירים – אם אין בכך צורך מיידי וברור, אל תקחו אתכם חומרי הדברה לבית הלקוח.
את חומרי ההדברה או ציוד העבודה שלכם רכזו בתיק אחד ונפרד מהתיק הרגיל שלכם.
כאשר אתם בבית הלקוח, אל תפזרו חומרים או ציוד ברחבי הבית. רכזו אותם בכניסה לבית, בחדר האמבטיה, או במקום אחר בו לא יפריעו לאנשים הנמצאים במקום, לא יהוו סכנה, ולא תשכחו אותם בסיום העבודה.
עבדו בצורה שיטתית ומסודרת. אם מדובר בריסוס, התחילו אותו מנקודה אחת בצד הימני של הבית, עשו סיבוב שלם ברחבי הבית עד שתחזרו לנקודת ההתחלה, בה תדעו שסיימתם.
הימנעו מהעברת חומר מבקבוק אחד לבקבוק אחר.
הקפידו לרשום על תיק העבודה שלכם את פרטי הקשר שלכם או של החברה מטעמה אתם עובדים, למקרה של אובדן התיק.
הימנעו מהסחת דעת, בין אם על ידי שיחות או הודעות בטלפון הנייד, שיחות שלא נוגעות להדברה עם הלקוח או אנשים שנמצאים במקום, או כל גורם מסיח דעת אחר.
מדבירים – שמרו על בטיחות הלקוחות שלכם
מתפקידכם כמדבירים מקצועיים גם לשמור על בטיחות הלקוח. כמה נקודות מרכזיות שחשוב לזכור בנושא הן:
- תחקור הלקוח על בעיית המזיקים הוא משמעותי ביותר. הוא גם מאפשר לתת טיפול נכון ויעיל, על ידי זיהוי נכון של הבעיה והמקור שלה, והוא גם מאפשר להקטין את השימוש בחומרי הדברה וכך למנוע שימוש מיותר בחומרים רעילים. לדוגמא, בעיית מקקים בדירת קרקע יכולה בהחלט לנבוע מבורות הביוב בחוץ ולא ממקור בתוך הדירה.
- בהמשך ישיר לנקודה הקודמת, בדיקה האם יש לבצע פעולות הדברה מחוץ לבית יכולה לעיתים למנוע כלל את הצורך לבצע פעולות הדברה בתוך הבית.
- זיהוי ודיווח על מפגעים בטיחותיים אצל הלקוח, בין אם קשורים להדברה או לא, הוא מחובתכם. כלומר, אם זיהיתם חומרי הדברה או ניקיון מסוכנים בהישג יד של ילדים, או שנעשה בהם שימוש לא נכון, עליכם לדווח על כך ללקוח ולעזור לו למנוע אסון.
- הימנעות מהבאת חומרי הדברה שלא לצורך לבית הלקוח, ריכוז חומרים וכלי עבודה במקום אחד בבית הלקוח וטיפים נוספים שצוינו כאן לשמירה על בטיחותכם ישמרו גם על בטיחות הלקוחות שלכם ויקיריהם.
שאלו שאלות וסמכו על עצמכם
השילוב הבטיחותי ביותר כמדביר בשטח הוא לשאול כמה שיותר שאלות – על הבעיה, השטח וסיכונים אפשריים, ובמקביל לסמוך על עצמכם כמי שנמצאים לבד בשטח, שאתם יודעים באילו אמצעי בטיחות עליכם לנקוט כדי לשמור על עצמכם, ולעשות זאת.
לסיכום, חייבים להכיר בעובדה שהסיכונים בעבודה הם רבים, והשימוש בחומרים הוא רק אחד מהם.
טיפ נוסף חשוב….בעל מקצוע רציני לא מתבייש להגיע למסקנה " לא מכיר…לא יודע " ולבקש פסק זמן כדי לבדוק ולחקור ( אולי במרשתת ) או להתייעץ עם המשרד, מומחה או עמית למקצוע !