מחירון ההדברה החדש של ארגון המדבירים
בעקבות השאיפה של ארגון המדבירים לשפר את איכות ההדברה בישראל ולפעול נגד זילות המחירים בענף, נערך לאחרונה סקר מחירים בקרב מדבירי ישראל. בעקבותיו פורסם מחירון ההדברה המומלץ ללקוחות פרטיים.
דיברנו עם בועז קייזרמן, חבר ועד ארגון המדבירים, כדי לקבל רקע על גיבוש מחירון ההדברה החדש, על כל המשמעויות שלו.
עדכון לכתבה 06/05/2022: בעקבות פניה של ארגון המדבירים. הוסר מחירון ההדברה. בימים אלה נמצא הארגון במהלך מול רשות התחרות. לאחר השלמת התהליך נפסרם מחירון עדכני.
למה הוחלט על גיבוש מחירון הדברה?
מחירון ההדברה נולד בעקבות צרכים שעלו בענף ההדברה במשך שנים. ענף ההדברה מתעסק גם ברמה הפרטנית של ניהול העסק, תמחור העבודה וההיבט התחרותיים של בענף, עד להתחשבות בכך שמדובר במקור הפרנסה של אותו מדביר. בחלק מהמקרים מדובר בעסק העיקרי שהוא הוא רווחי דיו. במקרים אחרים התמחור לא נכון, מה שיכול ליצור מצב שההכנסה אינה מספיקה למדביר כדי להתפרנס ממנה.
עניין המחיר בהדברה
כל מדביר נתקל בשלוש שאלות, כשפונה אליו לקוח: כמה זה עולה? האם מדובר בחומר הדברה "ירוק"? ומהי תקופת האחריות שההדברה כוללת? בשלב זה המדביר נתקל בכמה בעיות.
ראשית, חומר הדברה בהיותו חומר הדברה, לא יכול להיות ירוק. ישנה הטעיה ציבורית בנושא, שהמדביר צריך לדבר עליה בשיחת הטלפון. שאלה כזו של הלקוח יכולה להיות מטעה והמדביר מצדו עלול להתפתות, להבטיח שימוש בחומר "ירוק" ובכך להיות אשם בעבירה פלילית? של הטעיית ציבור, מתוך רצון להרוויח עוד עבודה.
עניין המחיר הוא עוד יותר בעייתי בשל התחרות בשוק ותמחור לא נכון של מקצועיות העבודה. ישנה הורדת מחירים משמעותית בעקבות התחרות בענף, וכדי לא להפסיד עבודה, המדביר יכול לתת הצעה נמוכה, שלא בהכרח תואמת את היקף העבודה והמקצועיות הנדרשת, מה שגורם לכדור שלג וכתוצאה מכך, הענף כולו נמצא בירידת מחירים תמידית. נוצר מצב שכל הלקוחות לוחצים על המדביר בנושא המחיר, והאחד משפיע על השני גם בתוך הענף, עד כדי מצב שמדבירים אף מפסידים כסף וזאת רק כדי לקחת עבודה. הצלילה במחירים מביאה הרבה מדבירים, מכורח הנסיבות, לנפילה כלכלית.
בענף ההדברה יש גם הרבה גורמים חיצוניים שמתערבים במחירים. כך, לדוגמא, רשויות מקומיות וגופים שמחויבים בהתאם לחוק המכרזים למכרזים לא ריאליים, אומדנים לא נכונים, החסרה של פרמטרים מקצועיים שנלקחים בחשבון במתן הצעת המחיר ועוד. כתוצאה מכך, אנשים נכנעים לעיתים למחירים אלו, גם בהפסד של מאות אלפי שקלים, רק כדי לבצע את העבודה. נוצרים מצבים בהם קיים פער של מאות אחוזים בין הצורך האמיתי לבין התמחור של המדביר את העבודה בפועל.
בנוסף, ישנם גופים שיווקיים שקבעו מחירונים לענף ההדברה, דוגמת אתרי אינטרנט שמשווקים בעלי מקצוע. הבעיה היא שמחירונים אלו ברוב המקרים אינם תואמים את העלויות האמיתיות של העבודה. מדובר בגופים מסחריים שאין להם בסיס מקצועי של ידע, אך עם זאת נתפסים כאוטוריטה מקצועית למחירונים, ובכך הם יוצרים אומדני עבודה לא נכונים למול מצב אמיתי בו מדביר מגיע למקום, רואה את הבעיה או מתחקר טלפונית את הלקוח וכך יודע לתמחר נכון כולל כל המרכיבים השונים של העבודה הנקודתית בה מדובר.
כאשר לקוח שואל כמה עולה העבודה
במצב זה, על המדביר המקצועי לקחת קודם כל בחשבון את ההיבט המקצועי של הבעיה. בתיאור ובמענה לשאלות שנותן הלקוח, חשוב שהמדביר יאתר בעיות ואתגרים כמו היקף העבודה, אם מדובר בכמה מוקדים, בכמות המדוברת, בתדירות ההיתקלות של הלקוח בבעיה ועוד. התמחור צריך להיות בהתאם לגורם הבעיה ולא יכול להיות אחיד באופן "עיוור" לכל המקרים השונים. לכן, חובה על המדביר לשאול את השאלות המקצועיות הנכונות כדי שיוכל להבין את היקף העבודה.
ברגע שמדביר פועל אך ורק בהתאם לתמחור חיצוני של אתרי מחירונים וכדוגמתם, התמחור לא בהכרח תואם את עלות העבודה ומוכתב לתבנית מחירים שאינה רלוונטית לעבודה המדוברת. בכך נמנע מהמדביר חופש פעולה מקצועי שנדרש לו לתמחר את הבעיה בצורה נכונה לאותו מקרה.
לעיתים ניתקל במדביר מקצועי שיסרב לבצע עבודה בכל מחיר. הוא עשוי להסכים לטפל בבעיה באופן חלקי, אם התקציב שעומד לפניו הוא נתון, או לחילופין, לא לבצע את העבודה בכלל כדי לא לגרום ללקוח עוגמת נפש.
דבר נוסף שעל המדביר לשקול הוא עניין האחריות. הלקוח הממוצע ישאל את המדביר על תקופת האחריות שהוא נותן לפעולת ההדברה. באופן מעשי, מדביר לא יכול לתת אחריות מקצועית לעבודה שלו – ברוב המקרים, אבל הוא כן יכול לתת אחריות מסחרית. ישנם מקרים בהם למזיק יש מחזור חיים מסוים והוא מקנן בקן נקודתי, למשל, כמו במקרה של קן צרעות. אז אפשר לתת אחריות. במקרה של תיקן אמריקאי, למשל, ישנם שטחים מתים בהם הם מקננים, או המשך כניסה של אותו מזיק ממקור חיצוני. על אלו קשה עד בלתי אפשרי לתת ללקוח אחריות. דבר נוסף שיש לקחת בחשבון, הוא שכל חומרי ההדברה שמרוססים בתוך מבנים מתפרקים ומתפוגגים כעבור חודש וחצי בממוצע, לכן אחריות מעבר לפרק זמן הזה היא אחריות מסחרית בלבד ולא מקצועית.
רוב המדבירים נופלים במקום הזה ולא מצליחים לאבחן את הבעיה בשיחת טלפון בלבד, מה שגורם לפערים בין המחיר שניתן לבין היקף העבודה. במצב כזה, המדביר יכול להיות שבוי בדחף של הלקוח לקבל מחיר כמה שיותר נמוך, מה שמונע מהמדביר לטפל בבעיה בצורה ראויה ולתת את המענה המקצועי הטוב ביותר.
על המדביר לשקול כמה זמן תיקח העבודה, האם יש בעיות בטיחותיות בעבודה או קושי טכני או פיזי מיוחדים, מהן העלויות של חומרי ההדברה להיקף העבודה הספציפי, מה משך העבודה מבחינת זמני נסיעות, חנייה ועוד, האם מדובר באוכלוסיות מיוחדות הדורשות הסברים מיוחדים – בין אם מדובר בעניין של שפה או כל סיבה אחרת המשפיעה על זמן הטיפול בלקוח עצמו, האם יש חיות מחמד בבית ועוד. כל הפרמטרים הללו צריכים להיכלל בפתרון הבעיה ובתמחור תקין של העבודה, בנוסף להיבט המקצועי.
מחירון ההדברה עד כה
המחירון נכתב על ידי בועז קייזרמן והוא אומץ על ידי ארגון המדבירים. אחת הבעיות במחירון היא שבמצב של היום, קשה לענף לאמץ את המחירון הקיים. במקום לאמץ את המחירון כרף תחתון, מדבירים ממשיכים לתמחר מתחת למחירי המחירון. בעיה נוספת היא שכדי להשתמש במחירון, יש לייצר נהלים שיווקיים ומקצועיים אחידים כדי להסביר אותו.
כשלקוח מגיע ושואל על המחירון, אני לא אענה לו על 3 השאלות שלו: כמה עולה? האם החומר ירוק? ומה משך האחריות? במקום זאת, אתחיל לשאול את הלקוח שאלות מקצועיות שיעזרו לי להבין את היקף הבעיה ומעצם הדברים אני גם מעביר ללקוח את המידע הרלוונטי לפתרון הבעיה. מה שקורה כאשר לא נוגעים בשלב ראשון בעניין המחיר, הוא שאנחנו מורידים את ההתנגדויות של הלקוח (או לפחות את רובן), וברוב המקרים הלקוח יבחר בבעל המקצוע שמציע לו פתרונות מקצועיים ולא הבטחות שווא.
מה שהיה חסר לענף ההדברה לאורך שנים רבות זה מענה ל-3 השאלות שמוצגות בפניו והבטחת הבטחות שמדבירים לא יכולים לעמוד בהן.
המחירון החדש
מחירון ההדברה החדש שגובש גבוה ב 30-50 אחוזים ממחירי השוק. בכך הוא מאפשר למדביר את טווח התמחור שהוא זקוק לו כדי לתמחר את העבודה בצורה אמתית ונכונה לאותה בעיה ולאותו מקרה ספציפי ועדיין להישאר רווחי. הוא גם מאפשר לו לתת את המענה הטוב ביותר ללקוח מבחינת זמן ואמצעים.
בטווח הארוך יותר ובראייה האסטרטגית של העסק, מה שהמחירון מאפשר למדביר הוא "מחזור זהב": מחזור פעילות שנותן למדביר את האפשרות להעסיק עובד נוסף ולהמשיך לקיים את עצמו. כיום, כדי להישאר רווחי, מדבירים לוקחים על עצמם גם 10 עבודות ביום, מה שלא מאפשר להם להשקיע מספיק זמן בכל אתר עבודה כדי לייצר היקף עבודה שמאפשר להביא משכורת הביתה. כאשר התמחור הוא נמוך במחזור חסום, למדביר אין אפשרות לייצר פעילות צומחת, להחזיק את עצמו וודאי שלא להעסיק עובדים נוספים ולכן למרות שהוא עובד הרבה מאוד הוא עלול להיכנס להפסדים. תרחיש אחר שקורה הרבה פעמים הוא חברת הדברה של 3 מדבירים, בה הבוס "גוזר קופה" על חשבון המדביר, ללא אפשרות להתפתח ולצמוח, בגלל כניעה ללחץ השוק ולמחירים הנמוכים – שוב מקרה של מחזורים חסומים.
הכנסה ראויה ויכולת צמיחה: מחירון ההדברה החדש
עמידה מאחורי המחירון החדש אמורה לאפשר הכנסה "מחזיקה" של 2000 ₪ ליום, במקרה של 10 פעולות הדברה במינימום של 200-300 ₪ לפעולה, כאשר 3000 ₪ ליום היא הכנסה שמאפשרת גם מחזור גדילה.
נכון להיום, 300 חברי ארגון המדבירים תומכים במהלך זה שהוא WIN WIN לכל הצדדים ועובדים בצורה זו. לעומתם, ישנם עדיין רבים מהמדבירים שלא הצטרפו למהלך ובכך הם מושכים את השוק מטה. ענף ההדברה עובר בימינו תהליך של חינוך מחדש – מהלקוחות ועד לכל גורמי הענף המקצועי. אנחנו רואים בפועל, שכאשר לקוח מבין את המשמעויות של התמחור ושכך הוא מקבל פתרון מקצועי, מלא ובטוח, הוא יבחר לשלם יותר.
מילה חשובה על ניטור
"חוק ההדברה החדש מחייב ביצוע ניטור לפני הדברה. כלומר, אסור לבצע סתם כך הדברה רק מכיוון שהלקוח ביקש או לצורך מניעה. יש לערוך בדיקה מקדימה, לבחון את הבעיה, להציע אמצעים ופתרונות אלטרנטיביים לפתרון הבעיה ורק בסוף התהליך לבצע הדברה על בסיס ממצאי הניטור. תהליך זה הופך את ההדברה ליותר מדויקת ויותר יעילה, דורש מהמדביר ידע בזיהוי המזיק, הכרת בית גידולו ועוד. המדביר נדרש להשקיע יותר בכל עבודה וכפועל יוצא התמורה בעד השירות גדלה. בתהליך בניית מחירון ארגון המדבירים הופנמו עקרונות הניטור, דבר שהעלה באופן אוטומטי את המחירים כלפי מעלה.
" טל ויינברג, מייסד מגזין קוטיקולה ובעלים של חברת "ניטורים".
אנו מפצירים בכל המדבירים להצטרף למהלך וליהנות משגשוג כלכלי וממתן שירות מקצועי וראוי.